Bakaxel/Bakvagn. Rengöring, balans, fastsättning fälgar och smörjning

 

 Med perfekt strömupptagning från släpskorna och en nyservad och pigg maskin är förutsättningarna bra för att få en snabb bil.

 Detta kräver dock att även bakaxeln eller bakvagnen är iordninggjord. Och att fälgar och däck sitter som de ska.     

 

   


    En bakvagn är inte speciellt fräsch
    efter
35-50 år.  

   



    _______________________________________________________________________________________________________________________________


    PLASTFÄLGAR                                                                                             

    Alla bakfälgar är pressade på axeln och sitter alltså kvar pga greppassning.
    Om en plastfälg sitter löst så beror det på att den har spruckit. Limmas den fast
    igen så kan det resultera i en bakaxel med obalans. Detta pga att axeln pressar
    isär fälgen så att fälgen blir lite oval. 

    Procedur för att åtgärda lös fälg :
    * Ta gärna loss bakaxeln från bilen så blir allt arbete lite lättare.
    * Ta bort lös fälg. Trillar lagrena ut så ska de sättas tillbaks med skåran inåt. 
    * Gör rent axeln från allt hår. En gammal tandborste är bra för att göra rent krondrevet.
       Jag använder Isopropanol. Ultraljudstvätt är inte bra för kromet på platsfälgarna.

    * Sätt tillfälligt fälgen på axeln så att sprickan "glipar upp". Limma försiktigt i glipan.
    * Ta sedan snabbt bort fälgen och håll ihop den tills limmet har torkat.
    * Borra upp hålet med en 2,5 mm borr
    * Slutligen
limmas fälgen på axeln (axel jämns med hålet) 
    * Skär även bort gjutrest"pluppen" som ofta finns på fälgkransen.  

    ___________________________________________________________________________________________________________


    STÅLFÄLGAR   

    Har bakaxeln stålfälgar kan axeln rensas från allt hår och tvättas med ultraljud
    eller i tex Isopropanol. Ska fälgarna tas bort kan man prova att dra/vrida av dem.


   
Ett bra verktyg är annars ett skruvstäd med en uppsågad väggkrok där fälgen
    “hängs upp”. (Passar även för V1/V2). Med en lite spik som är lite smalare än axeln
    knackas axeln ut. Ta emot axeln så att den inte faller hårt och blir skev.


     
    När fälgen knackas på plats igen så kan den ibland bli lite lös. Jag brukar därför
    först ge ett hammarslag längst ut på axeln så att den plattas till något.
   
    
    Varning :
Axeln kröks lätt med en studsig bakvagn som följd om man är oförsiktig.
    Knacka bara på axeländen när den ligger plant och fortsätt inte att knacka när
    axeln ligger jäms med fälghålet!  


    ___________________________________________________________________________________________________________    


    OLJA
    När allt är rent så sätts en klick olja vid axelns båda lager. Därefter är det läge
    att sätta dit däcken och sedan är baxaxeln klar för att monteras in i bilen.


   


    BALANS

    Att kontrollera balans kan kanske vara lite överkurs om slö bil ska köras på en
    kort bana men kan vara mycket viktigt så fort en är lite snabbare och en bana är lite större.
    Bilar som
lämnas på service kontrolleras alltid. En gammal tömd SideWindermotor agerar
    som "balansvagga" för att snurra fart på bakaxeln. Först utan däck för att se om
    axeln eller fälgarna kastar. Eventuell obalans åtgärdas. Om allt verkar bra så
    provas det igen med däck. Optimalt är perfekt balans.
    Vissa däck har tyvärr
hopplöst dålig balans och bör därför inte användas..     




    Kolla denna film för att se ungefär hur en bakaxel i hyfsad balans ser ut.
    Ser det ut att "vobbla" lite så beror det i detta fall på däcken som inte är perfekt runda.