Magneten


Magneten som sitter i en Märklin Sprint-motor är en s.k. ferromagnetisk permanentmagnet. 
En magnet behövs för att motorn överhuvudtaget ska fungera. 

Den ger dessutom en pytteliten magnetisk kraft nedåt mot metallen i spåret. 


En helt kvadratisk magnet har 6 sidor men det är bara två sidor som gör att motorn fungerar. Och det är bara en sida som får den att gå åt rätt håll.  


Stark eller svag magnet
Man kan nog antaga att ingen Sprintmagnet är den andra helt lik. 
En svag eller en stark magnet kan påverka motorns karaktär.


Egen erfarenhet visar att en svag magnet kan ge en ganska varvvillig motor, dock oftast med sämre vridmoment (styrka).

Och omvänt kan en stark magnet kan ge en motor som inte imponerar med varvtalet men ändå är ordentligt stark.

Den svagare motorn kan nå en hög toppfart men då krävs oftast en låååång raksträcka för att orka dit.
Den starkare motorn blir kvickare och ger dessutom oftast bättre motorbroms = vinnare!  



Sätt magneten rätt :
Man vill ju helst sätta magneten med urgröpning mot ankaraxeln (V2 och Sidewinder) men då går motorn inte alls!

 

Magnet för V1-motor

* Urgröpningen markerar sydpolen


Magnet för V2 och Sidewinder-motorer, 4 olika varianter  

* Magnet med kantig urgröpning = Markerad sydpol
* Magnet med rund djup urgröpning = Makerad sydpol

* Magnet med rund urgröpning, flack = Markerad nordpol

* Dubbelmagnet (2 halva magneter) utan markeringar. (en av de två stora platta sidorna är syd-resp. nordpol)


Sydpolen ska vara åt vänster när man tittar på motorn ovanifrån (lödanslutningarna synliga) med magneten mot dig och drevet ifrån dig. Se bilden ovan.


 

Men..... Det förekommer att en magnet blivit polvänd. Fenomenet med omkastade poler kan uppträda om en magnet utsätts för ett kraftigt slag.       
             Om magneten läggs in enligt ovan men motorn ändå går baklänges så har magneten blivit polvänd. Vänd då på magneten.